کتاب الکترونیکی

نشر الکترونیکی در عصر حاضر به عنوان مهمترین عامل در رواج و گسترش اطلاعات به صورت غیر چاپی و الکترونیکی، محصولات و پدیده­ های جدیدی را به دنیای بشریت معرفی کرده است و تاریخچه نشر را به طور کلی متحول ساخته .  امروزه می­ توان بر روی گوشی موبایل کتابخانه الکترونیکی داشت و در هر فضا و مکانی به اطلاعات دسترسی داشت و این تا ده سال گذشته قابل تصور نبود. اطلاعات تولید شده به صورت الکترونیکی، مانند کتاب الکترونیکی، مالتی مدیا و مجلات الکترونیکی فارغ از مرزهای جغرافیایی در کوتاه­ترین زمان ممکن و به سرعت در هر گوشه­ ای از کره زمین قابل دستیابی و دسترسی است. نشر الکترونیکی و فناوری های نوین اطلاعاتی روز به روز محصول و پدیده جدیدی را به دنیای علم و دانش معرفی می ­کنند. برخی از پدیده­ های عصر ارتباطات و اطلاعات که از طریق این عضو جدید خانواده چاپ و نشر امکان پذیر شده است در پی خواهد آمد:

نشر الکترونیکی

 

کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی، پدیده ­ای در چاپ و نشر الکترونیک است و ظاهرا قصد دارد تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی­ هایی اساسی مواجه سازد. کتاب­ الکترونیکی صرفاً نسخه­ های الکترونیکی مطالب مکتوب و چاپی با روش هایی مانند چاپ دیجیتال و یا چاپ افست نیستند. بلکه می­ توانند علاوه بر متن‏‎، صوت و تصاویر و … را نیز شامل شوند. به­ علاوه می­ توانند در قالب فایل­ هایی که می­ تواند توسط یک رایانه اجرا شود، مانند قالب­ های ورد، تکست، اچ. تی. ام. ال و پی. دی. اف، درآیند. سادگی اجرا، سادگی جستجو در متن، داشتن قالب زیباتر، منسجم بودن مطالب، امکان عرضه یا فروش ساده ­تر و سریع ­تر، داشتن قابلیت افزودن امکانات چند­رسانه­ ای از جمله ویژگی­هایی هستند که کتاب الکترونیکی را به عنوان یک رسانه نوپا و رو به رشد از سایر رسانه­ هایی از این دست ممتایز می­گرداند. کتاب­ های گویا و چند رسانه ­ای از محصولات متنوع نشر الکترونیک هستند.
موضوع دیگری که کتاب الکترونیکی توانسته است به خوبی با آن تطابق پیدا کند پدیده خود ناشری و نشر توسط نویسنده است، که در آن بدون نیاز به چاپ و صحافی کتاب نویسنده قادر به پبگیری تمام مراحل چاپ و نشر مانند گرفتن مجوز چاپ کتاپ تا توزیع و فروش آن خواهد بود.

چند رسانه ای

 

نشریات الکترونیکی

نشریه الکترونیکی نشریه ­ای است که به طور مسلسل و در فاصله زمانی معین منتشر می­ شود و به صورت کتاب الکترونیکی یا به ­وسیله رایانه قابل دستیابی است. در تعریف لنگستر «نشریه الکترونیکی نشریه­ ای است که به وسیله رسانه­ ای الکترونیکی ایجاد گردد و دست­یابی به آن فقط از طریق این رسانه باشد». نشریه الکترونیکی در دو نوع تمام متن و فهرست مطالب یا چکیده قابل دستیابی است. این شکل از نشر الکترونیک به دلیل قابلیت ماهوی خود و انتشار سریع اطلاعات و دانش در سطح جامعه علمی و دسترسی گسترده و سریع محققان و پژوهشگران به مقالات و دستاوردهای علمی، نقش پرتوان و تاثیرگذاری در مرزگستری دانش  ایفاء می­نماید.

نشریات الکترونیکی

 

محتواهای الکترونیکی

عمده ­ترین تغیییر در فرایند نشر چگونگی تولید محتوا به مدد فناوری­های اطلاعاتی است. تولید محتوا مجموعه تمام فعالیت­هایی است که منجر به تولید­، توزیع و نشر انواع محتوا از جمله صدا، متن، موسیقی، ویدیو و سایر خدمات مرتبط با انتقال اطلاعات می­شود. در عصر اطلاعات و ارتباطات هر فرد می­تواند به عنوان تولید­کننده محتوا در فضای مجازی نقش­آفرین باشد. به همین دلیل امروزه ما شاهد انبوهی از محتواها هستیم که با ابزارهای مختلف الکترونیکی توسط افراد، گروه­ها و سازمان­ها تولید شده و به راختی در شبکه­های اطلاعاتی و رسانه­ های اجتماعی در اختیار عموم قرار می­گیرد.

نشریات الکترونیکی

 

منابع چند رسانه­ای

در اواخر قرن بیستم و به خصوص در دهه 90م، امکانات تلفیق متن، صدا و تصویر فراهم شد. تیم برنرزلی در 1993 میلادی طرحی جدید از محیط وب به ­وجود آورد که اطلاعات در وب از شکل متنی به اشکال چند رسانه ­ای نیز قابل بازیابی بودند. در سال­ های اخیر ناشران به سمت تولید کتاب­ ها و منابع چند­رسانه ­ای اشتیاق وافر نشان داده اند. این فناوری تحولات بزرگی را در زمینه نظام­ های آموزشی و اطلاع ­رسانی، روش­ ها و فنون یادگیری و گسترش اطلاعات تصویری ایجاد نموده است. از مزایای کتاب­ های الکترونیکی نسبت به نوع چاپی آنها امکان استفاده هم زمان متن، صدا، فیلم و تصویر است. کتاب­ های گویا از جمله این محصولات است.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

نگاشت سپهر دانش

شماره تماس دفتر همدان: 32522799 -081

شماره تماس دفتر تهران:09183151346

 

 

 

آدرس:

شعبه همدان: میدان فلسطین، بلوار غبار همدانی، ابتدای بلوار جانبازان، جنب شهرداری منطقه 5

شعبه تهران: سعادت، آباد بلوار سرو غربی، نبش خیابان شهید ریاضی بخشایش، پلاک سی و هفت، واحد سه

تمامی حقوق این وبسایت متعلق است به نگاشت سپهر دانش ( طراحی شده توسط شهر وردپرس )