چاپ افست

شیوه چاپ افست، یکی از انواع چاپ هم سطح، و هم‌­اکنون رایج­‌ترین و کارآمدترین، و سریع­ترین شیوه چاپ در جهان است. مخترعان چاپ افست، چاپگران آلمانی‌­اند. آنها چون استفاده از سنگ را دشوار می‌­دیدند، پس از کوشش­‌هایی در 1834م، موفق شدند به جای لوح سنگی از صفحه فلزی نازکی از جنس آلیاژ روی (زینک) استفاده کنند. این روش جدید را زینکوگرافی می­‌گفتند. بعدها به جای روی از آلومینیوم استفاده کردند. به شیوه چاپ با آلومینیوم، «آلگرافی» گفته می شد. شیوه‌­های چاپ با فلزات در سده 19م، تکامل پیدا کرد تا به ماشین­‌های افست امروزی تبدیل شد. عمدتاً از گردونه و نورد تشکیل می­‌شود و نقش و رنگ به کمک این دو، انتقال می‌یابد.

چاپ افست

ساختار ماشین چاپ افست

چاپ افست، شیوه چاپ هم­سطح است که با انواع گوناگونی از ماشین­‌های مختلف انجام می­‌گیرد. اگرچه ماشین­‌های افست از جهات بسیار با یکدیگر تفاوت دارند، اصول و روش کار در همه آنها مشترک و از این قرار است: نقش، که روی صفحه نازک و انعطاف‌­پذیر فلزی ظاهر شده، از طریق چند گردونه و نورد که به سرعت در حال چرخشند به یک­دیگر و سرانجام به کاغذ انتقال می­‌یابد.

سیلندر افست

یکی از این نوردها حامل مرکب، دیگری حامل آب، و گردونه دیگر از جنس لاستیک است. این گردونه ها نقش را از گردونه حامل فلز می­‌گیرد و به سرعت و با فشار به صفحه­‌ها یا طومار‌های کاغذ منتقل می­‌کند، و به این ترتیب عمل چاپ با سرعت فراوان و سهولت نسبی انجام می­‌گیرد. نوردهای آب و مرکب همان عمل شیمیایی را انجام می‌­دهد که در چاپ سنگی معمول است. شمار گردونه­‌ها و نوردها، سرعت و ابعاد در ماشین­‌های مختلف افست تفاوت می­‌کند. اما طرز کار عموماً یکسان است.

لاستیک چاپ افست

در ایران، چاپخانه ­هایی که روزنامه ­ها و کتاب­‌های درسی را چاپ می­‌کنند، بزرگ‌­ترین چاپخانه چاپ افست در کشورند. پیدایش و رواج افست در سده ­های اخیر، خدمتی بس عظیم به انتقال دانش و اطلاع و نشر فرهنگ و اندیشه کرده است.

مراحل تهیه فیلم و زینگ

در روش­‌های سنتی و قدیمی جهت تهیه زینک، ابتدا از صفحات آماده شده عکس گرفته می­‌شد. سپس فیلم آن با روش‌های عکاسی تهیه می­‌گردید. فیلم تهیه شده رتوش، مونتاژ و فرم‌بندی می‌گردید. سپس در مرحله نهایی با استفاده از تابش نور به ­روی زینک خام و انجام یک سری فعل و انفعالات شیمیایی، زینک جهت چاپ تهیه می­ گردید.

اما ورود کامپیوتر و فناوری‌های نوین به صنعت چاپ، روش تهیه زینک یا پلیت را خیلی متفاوت کرد. مراحل عکاسی و رتوش حذف شد. همین‌طور کار لیتوگرافی به­ صورت کاملاً خودکار و توسط دستگاه‌های ایمیچ ستر و پلیت ستر انجام می­‌شود.

دستگاه چاپ افست

در ابتدای مراحل چاپ و نشر،کار طراحی و صفحه­ آرایی شده یک اثر آماده چاپ، هم­چون ویراستاری کتاب، نهایی شده و به صورت یک فایل کامپیوتری در اختیار بخش یا واحد لیتوگرافی قرار می­‌گیرد.

در این مرحله، توسط دستگاه ایمیج­ ستر از فایل خروجی گرفته می­‌شود. در کارهای چهار رنگ،  چهار فیلم که نشان­‌دهنده رنگ­‌های: آبی با حرف C، قرمز با حرف M، زرد با حرف Y و مشکی با حرف K می‌­باشد، به دست می­‌آید که به آن سی. ام. وای. کی(CMYK) گفته می­‌شود. فیلم­‌های هر رنگ به صورت مجزا در دستگاهی به نام قید کپی قرار می­‌گیرد. پس از عمل نوردهی نقش فیلم بر روی زینک می‌­افتد. به دنبال آن ظهور زینک انجام می­‌شود. بدین ترتیب چهار زینک از هر رنگ تهیه می‌­شود. در سیستم­‌های پیشرفته‌­تر کپی زینک حذف شده است. با به کارگیری دستگاهی به نام پلیت ستر، از فایل طرح مورد نظر مستقیماً زینک یا پلیت تهیه می‌شود.

گاهی اوقات زینک­‌ها را به زینک سوزانی می­‌فرستند. این کار باعث می شود تا با سوزاندن زینک‌­ها تیراژ آن بالا رود. زینک­‌ها به طور معمول تا تیراژ 50000 عدد را به خوبی چاپ می‌کنند. در نهایت زینک‌­ها از لیتوگرافی به چاپخانه فرستاده می­‌شوند.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

نگاشت سپهر دانش

شماره تماس دفتر همدان: 32522799 -081

شماره تماس دفتر تهران:09183151346

 

 

 

آدرس:

شعبه همدان: میدان فلسطین، بلوار غبار همدانی، ابتدای بلوار جانبازان، جنب شهرداری منطقه 5

شعبه تهران: سعادت، آباد بلوار سرو غربی، نبش خیابان شهید ریاضی بخشایش، پلاک سی و هفت، واحد سه

تمامی حقوق این وبسایت متعلق است به نگاشت سپهر دانش ( طراحی شده توسط شهر وردپرس )