چاپ ریسوگرافی

چاپ ریسوگرافي

دستگاه­هایی که بر اساس فناوری الکترونیکی/ دیجیتالی کار می­کنند، روزبه­‌روز متنوع­‌تر و برشمار و قابلیت‌­های آنها افزوده می­شود. پیش از فناوری «زیروگرافی» که دستگاه­‌های زیراکس با سرعت، کیفیت، و توانایی­‌های بسیار به بازار آمد، دستگاه­‌های «ریسوگرافی» در عرصه چاپ و نشر به­‌سان راه میان­بری بین چاپ و زیراکس عمل  می­‌کنند. شرکت‌­ها و دفترهای فنی که به تکثیر متن در ده­ها یا صدها نسخه نیاز دارند، احتیاج خود را با دستگاه ریسوگراف به خوبی تامین می‌­کنند.

ریسوگراف در ابتدا نام تجاری یکی از محصولات ژاپنی در زمینه صنعت چاپ بود. اما به تدریج وارد عرصه چاپ شد. از آن به بعد این نام به عنوان یک اسم عام مورد استفاده قرار گرفت. آنچه امروزه به عنوان چاپ ریسوگراف شناخته شده، با استفاده از ۹۰ دستگاه چاپ قابل انجام است. دستگاهی که برای چاپ ریسو به­‌کار گرفته می‌­شود، همچون دستگاه‎ها‏ی استنسیل قدیمی کار می‏کند. البته در حال حاضر امکانات جدیدتری نیز در آنها تعبیه شده است.

چاپ ریسوگرافی

 

کیفیت در چاپ ریسوگرافی

کتابی که در چند نسخه به شیوه چاپ ریسوگرافی تکثیر شود، از نظر کیفیت و از دیدگاه کسانی که به جنبه­‌های کاملاً فنی چاپ تسلط ندارند، با کتاب چاپی متفاوت به نظر نمی­‌رسد، در ضمن چاپ رنگی هم از طریق آن عملی است و می‌­توان با تعویض درام برای هر یک از رنگ‌­های اصلی، کار چاپ رنگی را انجام داد، اما با توجه به نداشتن سنجاق نشان (وسیله تنظیم انطباق چهار رنگ اصلی بر هم) کیفیت آن مانند چاپ افست نیست. از ریسوگراف برای چاپ کتاب در تیراژ محدود استفاده می­‌شود.

چاپ ریسوگرافی

 

مکانیزم کار ریسوگرافی

در شیوه چاپ ریسوگرافی نوعی مرکب خمیری شکل درون استوانه­‌ای به نام «درام»  قرار می­‌گیرد. این مرکب کل سطح این استوانه را می‏‌پوشاند که مانع از عبور مرکب می‌‏شود. به این پوشش «مستر» گفته می‏‌شود. روش کار بدین شکل است که در جاهایی که قرار است نوشته یا طرحی روی کاغذ چاپ گردد، بر‌روی سطح مستر منافذ بسیار ریزی ایجاد می‌­شود، زمانی که کاغذ در تماس با مستر قرار می‎گیرد، مرکب به بیرون از این پوشش تراوش می‏کند و از این طرق، طرح مورد نظر روی کاغذ چاپ می­‌گردد.

مکانیزم دستگاه چاپ ریسوگرافی

فناوری ریسوگرافی به‌سرعت در حال پیشرفت است. احتمال  می‌رود که این دستگاه‌ها با چند تحول اساسی دیگر بتوانند جانشین دستگاه‌­های غول­‌آسای کنونی چاپ باشد. اقتصادی­‌شدن چاپ به شیوه ریسوگرافی و افزایش سرعت و سطح چاپ در آن، از جمله چالش­‌های پژوهش در زمینه فنون ریسوگرافی است. ریسوگرافی تا حدودی نیز در ایران رواج یافته و با استقبال رو‌به­‌رو شده است.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

نگاشت سپهر دانش

شماره تماس دفتر همدان: 32522799 -081

شماره تماس دفتر تهران:09183151346

 

 

 

آدرس:

شعبه همدان: میدان فلسطین، بلوار غبار همدانی، ابتدای بلوار جانبازان، جنب شهرداری منطقه 5

شعبه تهران: سعادت، آباد بلوار سرو غربی، نبش خیابان شهید ریاضی بخشایش، پلاک سی و هفت، واحد سه

تمامی حقوق این وبسایت متعلق است به نگاشت سپهر دانش ( طراحی شده توسط شهر وردپرس )